Smykkernes By 2019

SB19_PLAKAT.jpg

Guldsmed - Gl. Mønt 37 i Smykkernes By
Guld sølv og ædelsten er de foretrukne materialer for Nanna Schou, Lone Løvschal og Marie Rimmen hos Guldsmed Gl. Mønt 37. 

Med en lille fin udstilling i forbindelse med Smykkernes By ønsker vi at sætte fokus på vores ydmyghed overfor jordens ressourcer og hvordan vi får mest muligt ud af materialerne.

Udstillingen præsenterer vores daglige virke som håndværkere i en industrialiseret verden hvor håndens arbejde finder sin rette plads i efterspørgslen på smykker med emotionel betydning og personligt udtryk.

Vi har, til udstillingen, stillet os selv en række opgaver, hvor materiale og mængde er defineret på forhånd, og som tager afsæt i de daglige udfordringer vi møder på værkstedet. 

Vi glæder os til at præsentere en række smykker der har samme materielle udgangspunkt men reflekterer hver vores individuelle stil og håndværksmæssige kunnen. Materialerne er alle naturligt forekomne ressourcer, som vi med vores klassiske håndværk og vores individuelle stil forarbejder til betagende smykker. 


Men Hvad er Smykkernes By egentlig?
Når Skt. Loye Prisen 2019 uddeles sidst i september 2019 ledsaget af udstillingen 'En Dronning Værdig – Mester, Mæcen, Monark' på Christiansborg Slot, begynder samtidig aktiviteter i byens værksteder, butikker og gallerier under titlen Smykkernes by.

Lauget inviterer til at gå på opdagelse i København, besøge særudstillinger og aktiviteter der giver mulighed for at opleve mangfoldigheden i guldsmedefaget. Aktiviteterne giver besøgende indsigt i branchens utrolige diversitet og øger samtidig synligheden af det enkelte laugsmedlem. Find det trykte bykort hos os på Gammel Mønt 37 eller se det hér: https://guldsmedelauget.dk/wp-content/uploads/2019/09/Smykkernes-By_bykort.pdf og gå på opdagelse i Smykkernes By. Hvis I vælger fredag den 27. September kan I være med til et væld af ferniseringer i indre by. På gensyn!

Skt. Loye 2019

Nyhedsbrev2.jpg

Af spændende opgaver jeg går og roder med for tiden kan nævnes at jeg er en del af juryen der skal beslutte hvem der modtager den prestigefyldte Skt. Loye Pris. På fotoet er vi samlet på Koldinghus for at vælge tre ud af de tolv oprindeligt nominerede. De tre udstiller på Christiansborg under titlen 'En Dronning Værdig' og den endelige modtager af Kjøbenhavns Guldsmedelaugs Skt. Loye pris på 100.000 vil blive afsløret den 26. September under overværelse af Hendes Majestæt Dronning Margrethe. Se mere på guldsmedelauget.dk
Foto af Skt. Loye juryen 2019 fra venstre Bjørn Nørgaard, Lone Løvschal, Christine Bukkehave, Diana Holstein, Margrethe Vestager og Thomas Thulstrup.

September, sensommer, sol og sølvtøj.

nyhedsbrev1.jpeg

Jeg har glædet mig til at fortælle lidt om hvad jeg har arbejdet på den seneste tid, her kommer det endelig;

Den 16. september 2016 blev jeg kontaktet af den Reformerte Menighed i Fredericia der ønskede sig noget nyt kirkesølv i anledning af deres 300 års jubilæum i 2019.
I 1719 inviterede Frederik 4. en gruppe reformerte, der var flygtet fra Frankrig til Brandenburg, til at bosætte sig i Fredericia. De reformerte havde et godt ry som dydige og arbejdsomme - to karaktertræk, som Frederik 4. gerne så komme til Fredericia, og de kendte til dyrkning af bl.a. tobak og kartofler. Inden for to år ankom ca. 70 familier og Frederik 4. gav de reformerte en række særlige privilegier. Menigheden fik anvist jord inde i byen til beboelse og dyrkning, samt over 200 havepladser uden for byen. I 1736 kunne man indvie kirke og kirkegård. Fra 1821 blev kirkens område desuden udvidet med en skole. Den reformerte kirke og menighed er endnu i dag et synligt bevis på Fredericias tidligere status som religiøs fristad.

Jeg drog således spændt til Fredericia for at se kirken og møde udvalget der havde gjort sig lidt tanker omkring det nye sølvtøj. Kirkerummet er smukt, lyst og imødekommende og præget af den reformerte lære: Enkelhed og harmoni. Udsmykningen er sparsom og der er intet alter eller døbefond, men i stedet et nadverbord hvorpå dåbsfadet og kanden står under dåben.

Jeg var blevet valgt til opgaven for mit enkle og organiske formsprog og fik helt frie hænder til designet, en luksus som ikke er mange designere på den slags bestillinger forundt og som jeg valgte at se som en meget stor tillidserklæring. Efter skitsering og modellering nåede jeg frem til formen på et stort dåbsfad og en dåbskande og efter udvalgets godkendelse kunne jeg ved årsskiftet påbegynde produktionen.

Jeg lavede mit svendestykke som korpussølvsmed i 2001 og fik en sølvmedalje for det. Siden 2001 har jeg lavet sølvkorpus til udstillinger og til butikken, men altid efter eget temperament og aldrig efter en helt så fast arbejdstegning. Jeg forstod hurtigt at jeg nu var igang med mit andet svendestykke.

Med utrolig meget tålmodighed som korpussølv altid kræver, god hjælp fra en virkelig dygtig kollega og en hulens masse arbejde, er det lykkedes mig at hamre, lodde og file mig frem til to fine stykker sølvtøj der forhåbentlig skal bruges i Den Reformerte Kirke i Fredericia i mange år fremover.

Formen på kanden er klassisk, tilbagelænet og stolt og inviterer til at blive grebet om og hældt af. Dåbsfadet er venligt, afrundet og imødekommende og når det om kort tid er poleret op, vil det skinne og reflektere omgivelserne som en dråbe dug på et blad. De endelige værker må I dog vente med at se til efter de er præsenteret for menigheden den 29. September.

Icesccops

_HEY8474.jpg

Sommerferien er ved at nå sin afslutning og det har været skønt. Med alle de is der er blevet spist har jeg mange gange overvejet om ikke tiden er moden til st genoptage produktionen af de her is-skeer der er til at have med i lommen og potentielt kan spare miljøet for en del plastik? Og så er gode is da osse langt bedre når de bliver spist af sølvtøj.

What's your pendant

A pendant might be the easiest piece of jewellery to wear. It just hangs around your neck in a thin chain: long for the low cut neckline and shorter for a tight neckline. However placed where people see it the most it may have stronger comunicative value than you think, so what is your pendant? a religious symbol, a heart or a blue sapphire that reflects the colour of your mood? 

I very much enjoy the art of making little storytelling charms.

Ruby brooch

Recently I completed this lovely brooch in 18 karat gold set with a group of seven round red rubies. I know that it will be worn often and it makes me very happy.

Glittery gold

little oval bits of glittery gold in flexible rows . The earrings follow your movements reflecting light and creating a sparkle wherever you go.

 

Connected (part 1)

Hope to see a lot of people at our show on friday. Here is a little of what it’s all about….

CONNECTED (part 1)

The Most Secret Gallery, Rådhusstræde 10, København - 20. januar til 5. februar 2017

Carla Nuis (NL), Chequita Nahar (SR/NL), Andrew Lamb (UK), Jonathan Boyd (UK), Hrafnhildur Halldórsdóttir (IS/UK), Therese Mørch-Jørgensen (DK), Lone Løvschal (DK) og Helen Clara Hemsley (ZA/DK)

CONNECTED opstod som en sludder imellem to. Snakken fortsatte imellem tre og som tiden gik voksede gruppen af deltagere. Således har mødet omkring et konkret projekt taget form og nu er vi otte, som på den ene eller anden måde er forbundet gennem vores virke.

Nogle af os har gået på RCA i London, andre udstillede sammen i en Bavarisk brandbil i München. To mødtes tilfældigt på et fly for længe siden og andre har endnu ikke truffet hinanden. Uanset hvad, er vi alle forbundet ved etableringen af denne gruppe og dens øvrige deltagere.

Ideen bag projektet er, at lave værker omkring det at være forbundet, heraf arbejdstitlen CONNECTED. Vores fælles passion for at skabe gennem håndværk, teknologi og tanker er grundlaget for udstillingen.

Gruppen repræsenterer stor mangfoldighed indenfor valg af materialer, teknikker, udtryk og formsprog og præsenterer værker der individuelt fortolker konceptet med stor forskellighed. Der findes en særlig intimitet og dedikation i arbejdet med smykkerelaterede medier, hvor præcision og tilstedeværelse spiller en fremtrædende rolle.

Vi ser frem til at præsentere de historier og genstande der, som en fejring af diversitet, udspringer af denne gruppe formgivere.

CONNECTED er støttet af Statens Kunstfond

Langsomt voksende

Siden jeg præsenterede ‘The Coral Collection’ har jeg slet ikke kunnet stoppe igen. Smykkerne er blevet så vel modtaget og ligesom koraller på havbunden er langsomtvoksende har smykkerne også fået lov til langsomt at vokse videre på mit arbejdsbord. Vi har længe haft en tendens til at alt omkring os skal storme derudaf, men jeg nyder at fordybe mig i detaljerne og glæder mig over at smykkerne skal leve længe; ofte i flere generationer; så de må gerne tage tid at lave.

Det er fantastisk at kunne arbejde frit med formerne og bruge de sten jeg synes passer allerbedst ind, og ikke være bundet af om jeg kan få flere af samme slags eller om de kan holdes på samme pris allesammen.

Designet tager udgangspunkt i den lille fatning der skal til for at holde en sten på plads i et smykke, således at stenen præsenteres bedst muligt. Fatningerne er gentaget i korallignende strukturer der giver smykkerne et blødt, organisk og levende præg og distancerer dem fra den meget stringente struktur som traditionelt præger juvellérarbejde. Kom forbi Guldsmed – Gl. Mønt 37 og se de seneste tilblivelser.

The Stone Setter

The stonesetter is doing her thing   

The stonesetter is doing her thing

 

My clever colleague Mia Guldberg is setting the stones in most of my jewellery using a microscope and the finest craftsmanship. It is handy and inspiring to have her expertise in the back of the workshop at Gl. Mønt 37.

Gemmology and precious stones

Gemstones have always fascinated me and over the last years I have used more and more precious stones. With that I felt a strong need to know more about the precious stones, and in spring me and two of my colleagues took a course in gemology. We learned the techniques used to differentiate the stones, their different qualities and what to look for when purchasing gemstones. What stroke me most was the complexity of the field of gemmology; a stone is not always what it appears to be so having reliable and trustworthy suppliers is absolutely crucial!

I had the pleasure of making a great commission for a customer; a gold ring in the coral collection with a large ruby and five spinels. For those not familiar with spinels I can recommend this article about the rather overlooked precious stones, that comes in a great variety of intriguing colours: http://www.guldsmed.dk/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/filemanager/files/AuClock_2009_10_Spinellen.pdf

IMG_5782.JPG

Rapid Kunsthåndværker

3D modelling of the meringue box

3D modelling of the meringue box

Jeg bruger 3D modellering* og rapid prototyping en del i mit arbejde og har gjort det siden jeg gik på Royal College of Art i starten af dette årtusinde. Som håndværker forsøger jeg altid at være bekendt med de forskellige værktøjer jeg har til rådighed og jeg ser netop rapid prototyping og 3D modellering som et stykke værktøj med ligeså megen anvendelighed som mit lavteknologiske håndværktøj, min gamle engelske svingpresse eller de gamle sølvsmedejern jeg har arvet fra mine forgængere. De seneste år har jeg oplevet at teknologien er stormet afsted og det fremkalder naturligvis nogle helt eksistentielle spørgsmål for mig som håndværker og designer.

Jo, det går stærkt, og hvor efterlader det så os designere og håndværkere???

En af de største bekymringer, når vi diskuterer moderne teknologi og håndværk er ofte, om teknologien vil erstatte den håndværker og om håndværket vil være tabt for evigt. Ridley Scott, William Gibson og andre science-fictioners har gjort stort indtryk på os i den forbindelse. Jeg finder det altid lidt morsomt omend lidt frustrerende, når folk forudser at inden længe vil håndværkeren kunne erstattes af en maskine; og for tiden oplever jeg netop hvordan det modsatte er tilfældet. Flere og flere vil gerne betale for håndens arbejde; for umage og flittighed.

Dengang, for 10 år siden da jeg først snusede til denne nye teknologi, havde vores afdeling af RCA en 3D printer der printede tynde lag af voks ovenpå hinanden og dermed byggede en voksmodel, der efterfølgende kunne indgipses og støbes i et ønsket metal. Teknikken bruges stadig, men dengang var den både dyr og langsommelig, det kunne tage flere dage at få et brugbart resultat, der var ofte fejl og problemer med emnerne og opløsningen var ikke noget at skrive hjem om.

Jeg hygger mig tit over hvor hurtigt teknologien udvikler sig, og at det der var ’state of the art’ for 10 år siden for længst er overhalet af billigere og bedre maskiner der kan producere finere overflader i et utal af materialer med mange forskellige egenskaber. Profetier som at vi om få år alle har en 3d printer stående hjemme på skrivebordet er snart opfyldt; 3D printere er blevet fantastisk billige og nemme at gå til og den kommer endda som en slags Ikea-saml-selv model for de fingernemme.

Men jeg bliver så glad når nogen kalder alt det her teknologiræs ‘den tredje industrielle revolution’; den første var i starten af det 19. århundrede og af dén udsprang den smukke og i dén grad håndværksudfordrende Art Nouveau stil; den anden i midten af 50’erne gav os pop-art som både kritik af og hyldest til massekulturen og hvis vi er midt i den tredie ligenu, springer der måske ligeledes en ny kilde af skønhed og håndværksstolthed som reaktion på at det nu er nemmere end nogensinde før at få materialiseret sin idé. Jeg tror på det.

Har du brug for hurtigt at få en fysisk model af din tegning behøver du nu ikke engang at kontakte de dyre RP’ere personligt; ved blot at uploade din 3D tegning til en webbaseret service som f.ex shapeways eller ponoko kan du hurtigt og nemt bestille din revolutionerende idé i et stort udvalg af forskellige materialer og endda til en pris der er uhørt billig.

Materialerne er hovedsagligt forskellige plastik arter, men også ædelmetal og keramik er med på listen over muligheder. Simple tryk på taster og 3 uger senere har du pakken med din fikse idé omsat til en fysisk genstand. (3 uger!!!! Ja, der er stadig lang leveringstid, men det bliver hurtigere og hurtigere for hver gang jeg bruger dem.)

Og det er dér, når jeg modtager pakken med de små gnidrede plastik og metal dimser, at det går op for mig; mine bekymkringer om håndværkets endeligt forsvinder som dug for solen. Aldrig, ALDRIG,( ok, man skal aldrig sige aldrig, men alligevel) kan maskinen erstatte hånden og åndens arbejde, for det der differentierer de printede rå produkter fra mine lækre, indbydende færdige må-have-værker er; at mine hænder har kælet for alle detaljer og har tilføjet værket en overflade og en finish, som man ikke kan opnå på anden måde end ved håndens flittige arbejde. Jeg benytter ofte servicen i min hverdag, men min baggrund som detaljefikseret håndværker gør det umuligt ikke at fjerne den kornede overflade med en god gammeldags fil og tilføje værkerne den finish der er så altafgørende. Det er dén efterbehandling der retfærdiggør at jeg sætter endnu et produkt i den verden der ellers er så proppet af ting.

For at du kan se/mærke forskellen på mit og maskinens arbejde har jeg lagt tegningerne af min populære kyskageæske til fri afbenyttelse hos Shapeways og her kan du printe din helt egen kyskage på https://www.shapeways.com/shops/Lovschal ; (Jeg får naturligvis royalties for alle dem der bliver printet)

Du skal blot vælge materiale og trykke på print og husk at der er to dele! Når du så har modtaget pakken er du velkommen til at komme ind i butikken og sammenligne dit eksemplar med den kyskage jeg selv har haft fingrene i.

På gensyn!

Kyskage i finsølv

Kyskage i finsølv

(*Egentlig er 3D modellering en skidt betegnelse da det meste modellering jo foregår i 3 dimensioner, men her mener jeg altså modellering på computer.)
http://ing.dk/artikel/fremtidsforsker-3d-print-bliver-den-tredje-industrielle-revolution-134489

New name for the shop

After some time in the new shop I feel at home and most of my customers seem to have found me, after all; it is just around the corner from where I used to be. We have decided to change the name of the shop and are very proud to present our new logo. Being three jewelers and me; originally a silversmith but lately working entirely within the field of jewelry, it felt quite right to name the shop ‘Guldsmed’ in an old-school-no-brand-kind-of-way. In that way passers-by will know what we stand for and we hope more and more people will understand that our work is produced here, locally, in a small scale, often in only one-off.

Customised signet ring

This ring is made for a very special lady. The coin is from the regin of Christian the 4th. and impressed with his portrait and on one side of the ring there is a silhouette of one of his spectacular towers from Rosenborg castle. The ring is thus made in Copenhagen now and then, in fact, the monastery where the coins were produced is in the exact same area as where our shop is today. An exciting project fulfilling the customers wishes.

Flere broscher

Five broches from the Coral Collection, sterling silver

Five broches from the Coral Collection, sterling silver

Efteråret har været præget af arbejdet med udstillingen ‘Smykkernes By’ i Rundetaarn. Kjøbenhavns Guldsmedelaug stod bag udstillingen der var en præsentation af de tre talenter der var nomineret til at modtage den prestigefyldte Skt. Loye-pris. De tre nominerede blev akkompagneret af tidligere modtagere af Skt.Loye prisen og heriblandt mig der modtog prisen i 2006. For de der ikke nåede at se udstillingen ‘Smykkernes By’ i Rundetaarn er her mit bidrag til udstillingen; fem broscher af sterling sølv alle bygget op af små fatninger der gentaget danner korallignende strukturer, nogle lettere nedbrudt og nogle ‘forurenet’ af sort oxyd – en enkelt dekoreret med safirer i rødlige farver.

Broches2
broches3

Smykkernes by

Endelig åbnede vi udstillingen i Rundetaarn som jeg har arbejdet så meget på det sidste års tid. Der var masser af gæster til ferniseringen og alle var glade og begejstrede; min kollega Lasse Bæhring fangede dette billede af HKH Kronprinsessen der tydeligvis også lod sig imponere af mine broscher. Kig ind i Rundetaarn, der venter fine oplevelser.